sunnuntai 29. lokakuuta 2017

Lets budjetoidaan!


Mun elämässä tapahtuu kaikkea jännää! Olen muuttamassa elämässäni ensimmäistä kertaa "vieraalle" paikkakunnalle, ja tämä heittomerkeissä siksi, että oikeasti kyseinen kaupunki on minulle hyvin tuttu, sillä olen jo monta vuotta pyörinyt näillä seuduilla muun muassa koulun ja ystävien vuoksi. Haaveenani on ollut jo monta vuotta kuitenkin muuttaa täältä pieneltä paikkakunnalta pois, ja nyt se tapahtuu! Jeii, jännää!

Kaikki tapahtui vielä lopulta niin nopeasti, sillä ajattelin noin kuukausi sitten, että alan pikku hiljaa katsomaan asuntoja Raumalta, vaikka oma tilanteeni täällä kotiseudullani ei ollut parhain mahdollinen muuttamiselle (oma asunto vielä myymättä, työkuvioista ei varmuutta tulevaisuudelle - joten rahatilanne tulevaisuudessa ei välttämättä kovin hyvä - ja kahden omistusasunnon vuoksi en opintotukea ole nostanut koko opintojen aikana lainkaan). Aluksi asuntojen katsominen olikin todella hankalaa, sillä asunnot menivät silmieni alta ja näyttöjä peruttiin.. Mutta, niinhän se on, ettei tarvita kuin yksi tärppi.. Ja niinpä eräänä lauantaina menin katsomaan yhtä asuntoa vaan sillä mielellä, että nähdään nyt sitten sekin, vaikka luultavasti siitä ei kotiani tule, koska kuvittelin, että minun tuurillani se asunto on huonossa kunnossa tai siihen on muuten vain liikaa hakijoita. Mutta, niin siinä sitten kävi, että nyt on vuokrasopimus kirjoitettu ja muutto lähenee! Ensi viikolla pitäisi saada avaimet käteen. 

Mutta, nyt olen päättänyt taas vihdoin ryhdistäytyä oman elämän budjetoimisen suhteen. Oikeastaan, vaikka säästämisestä ja sijoittamisesta olen ollut kiinnostunut jo kauan, en ole ikinä pitänyt budjettia elämästäni. Monta kertaa olen päättänyt, että no nyt, mutta sitten olen jaksanut tehdä sitä ehkä viikon/pari, ja sitten se on taas jäänyt. Fakta kuitenkin on se, että vaikka kuinka olen yrittänyt lähiaikoina kuluttaa fiksusti ja säästää rahaa, niin minulla ei ole minkäänlaista konkreettista faktatietoa, kuinka olen tässä onnistunut. Joten nyt heti kuunvaihteessa aion ryhdistäytyä, ja alkaa seuraamaan minne minun rahani katoaa. Näiden tietojen avulla minun on myös hieman helpompi seurata sitä, kuinka paljon pystyn säästämään tai sijoittamaan rahaa kuukaudessa. Toki summat hieman heittelevät kuukaudesta toiseen, sillä ansiotulo on näin opiskelijana hieman vaihtelevaa. Tavoite on kuitenkin, että kuukaudessa säästöön jäisi edes jotain.

Laskeskelin alustavasti budjettia itselleni, joka olisi suunnilleen tämän kaltainen (summat kuitenkin hieman vaihtelevat kuukausittain, sillä vakuutusmaksut eivät eräänny joka kuukausi yms.)

Vuokra: 520€
Vesi: 18€
Sähkö: 30€
Vakuutukset: 50€
Puhelin: 10€
Netti: 20€
Ruoka: 120€
Kissat/koira: 40€
Käyttötavara: 15€
Bensa: 100€
Muut kulut: 60€ (vaatteet, kosmetiikka, harrastukset, yllättävät menot, ulkona syöminen/juominen jne.)
YHTEENSÄ: 983€

Oikeasti minulla ei ole hajuakaan, pystynkö selviämään noilla summilla kuukauden. Eli siis tavoitteena olisi, että noin tonnin budjetilla eläisi aina yhden kuukauden "ihan helpolla". Kun muutaman kuukauden olen seurannut omaa budjettiani, tiedän varmasti paremmin, mihin kategoriaan pitää budjetoida enemmän ja riittääkö johonkin osa-alueeseen ehkä pienempi rahasumma.

Kaksi seuraavaa kuukautta joudun luultavasti elämään hieman tappiollisesti, koska minulla alkaa työt kunnolla seuraavaksi vasta tammikuussa. Marras- ja joulukuun teen siis vain muutaman vuoron viikossa, joten en usko, että pystyn millään tienaamaan tuhatta euroa kuukaudessa. Onneksi on kuitenkin säästössä rahaa juuri näitä tilanteita varten. Lisäksi marraskuusta tulee kallis kuukausi, koska maksan vuokraa uudesta asunnosta Raumalla, enkä ole vielä saanut vuokralaista omaan asuntooni, joten joudun maksamaan kahden asunnon kulut. Toivotaan siis, että joulukuu olisi hieman armollisempi rahan suhteen.

Eiköhän ne kaikki siitä taas järjesty, vaikka hieman kyllä muutto yms. stressaavat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti